Vuurwerk op muziek bij Vuur en Licht op het Water
Het gesprek met de nieuwe en de vorige CEO van Dutch Flower Group (DFG) gaat al snel over bloemen en planten, emotie en muziek. Aanleiding voor het gesprek is het feit dat DFG dit jaar hoofdsponsor is van Vuur en Licht op het Water en het nu mogelijk maakt om het toch al spectaculaire vuurwerk van muziek te voorzien. Jan van Dam, sinds begin dit jaar CEO van DFG: “Wij willen met elkaar bij DFG de wereld een beetje blijer en groener maken. Bloemen zijn toch bij uitstek geschikt om mensen blij te maken. En we werken over de hele wereld met onze bedrijven.” Jan maakte de overstap na 20 jaar gewerkt te hebben bij diverse Ahold bedrijven. Begin dit jaar nam hij het stokje over van Marco van Zijverden. Hij woont in Haarlem met zijn gezin. De vier zonen van de familie van Dam zijn tussen de twaalf en achttien jaar oud en de eerste gaat binnenkort uit huis: “Dat luidt een nieuwe fase in voor ons gezin. Gelukkig lukt het om mijn drukke baan en gezinsleven goed te combineren. Dat vind ik belangrijk.”
Marco van Zijverden, heeft jarenlang zijn werk en gezinsleven ook moeten combineren. Hij reisde over de hele wereld om DFG uit te bouwen en met groot succes. Marco is altijd in Aalsmeer blijven wonen. Marco en zijn vrouw Karen wonen in een prachtig huis aan de Poel. Marco: “Als Aalsmeerse ondernemer ben ik reeds lang betrokken bij Vuur en Licht op het Water. Zo’n acht jaar geleden heb ik al te kennen gegeven dat het mijn ‘droom’ was om het vuurwerk een keer te organiseren op muziek en dat gaat nu met steun van DFG gebeuren. Ik heb dit eerder mogen zien op het Meer van Genève en ik vond het ‘kippenvel’. Muziek en het vuurwerk versterken elkaar. Het is pure emotie. Net als onze prachtige bloemen en planten: het raakt je.”
Het soort muziek doet er minder toe wat betreft beide heren. Voor Marco kan alles van Hazes tot klassiek als muziek gebruikt worden. Jan is meer van Coldplay. Het gaat om een mooie mix.
Jan: “Het gaat erom dat wij als bedrijf met het vuurwerk op muziek iets teruggeven aan Aalsmeer. Er wordt hier veel georganiseerd, ons kent ons, laagdrempelig en altijd met humor. Zo’n actieve gemeenschap verdient onze steun.”
Marco vraagt tot slot hoe het praktisch gaat werken met de combinatie van vuurwerk en muziek. Het antwoord is eenduidig: met een (ouderwetse) FM-radio. Daarmee wordt de beste ontvangst verkregen en hoe dichter de radio zich bij de Watertoren bevindt, hoe beter de ontvangst is. Op 105.9 FM Radio Aalsmeer kan iedereen op 4 september a.s. de muziek live ontvangen welke bij de vuurwerkshow hoort. Luisteren via internet, de kabel of TV wordt afgeraden, omdat er dan een vertraging ontstaat en de muziek en het vuurwerk niet synchroon lopen.